Aquest article és la continuació d’aquest.


PERDENT EL FIL

Tenim un projecte de podcasting, els micròfons, l’àudio entrant als ordinadors i una hepatitis B. També tenim un DAW des d’on mesclarem i gravarem el podcast, però ens falta connectar-ho tot.

Si el podcast és presencial, enhorabona. Només cal connectar cada micròfon a una entrada de la interfície o taula de mescles que utilitzis. De totes maneres, el que s’explica en aquest capítol et serà útil per entrar línies telefòniques al programa. Si el podcast és a distància, agafa’t fort.

Fins aquí tens a cada ponent amb el seu senyal entrant a l’ordinador. Gravar la trucada grupal ha quedat descartat, així que tens dues opcions: la primera és que cadascú es gravi el seu senyal (la seva pista d’àudio) mentre es fa la trucada grupal. Acabat el programa, cadascú envia la seva pista al xino que mescla i aquest fa un colaix preciós. Quan més jove sigui el xino, menys Ducados Rubios et costarà cada programa. El problema és que els ponents no sabran gravar-se. La segona és una embardissada, però a La Sotana ens funciona més o menys bé. Amb il·lusió.

Cada ponent (un ésser que, recordem, es va quedar en el domini del Teletexto) entra el seu senyal al seu propi Skype. Com que el que a tu t’interessa és tenir els senyals de cada ponent per separat, necessitaràs un compte d’Skype per a trucar a cada tertulià. Necessitaràs, també, algun mecanisme que et permeti tenir diverses instàncies d’Skype obertes simultàniament i, per últim, necessitaràs un patch intern que et permeti connectar tots aquests Skypes al teu DAW.

Ah, i necessitaràs un Mac, un Hackintosh o un altre tutorial.

EL PUTO SOUNDFLOWER

Benvingut al puto infern. Soundflower és aquest patch que rutejarà l’àudio dels Skypes al DAW. Es tracta d’un programa que ens permet connectar aplicacions entre elles mitjançant busos interns.

Et pots imaginar aquests busos interns com a cables imaginaris. El que vols que senti cada ponent s’anomena retorn, i voldràs un bus que connecti cada retorn del DAW a l’entrada de l’Skype corresponent. No et val un únic retorn per a tots els ponents, perquè el tertulià no es pot sentir a si mateix. També voldràs que cada sortida d’Skype (cada canal de veu dels ponents) passi per un bus que vagi a petar al teu DAW.

fig1

Figura 1: Veiem el DAW en una configuració per a 5 ponents, de la A a la E. Veiem que al bloc d’auxiliars enviem A a tothom excepte A, i així successivament.

En OSX, el que necessita el DAW és una interfície CoreAudio multicanal. El que voldrem, doncs, serà un dispositiu amb el doble de busos que tertulians. En aquest cas, necessitaríem 10 busos, representats per les fletxes que entren i surten del DAW. El problema rau en que Skype no funciona amb interfícies multicanal de manera que ens caldran interfícies estèreo senzilles (les que Skype reconeix). Aquí entra en joc en Luca TNT [http://lucatnt.com/2012/07/record-multi-track-skype-group-call-on-os-x/] i el Soundflower.

Darrere d’aquest nick de Counter Strike s’hi amaga un manetes de la informàtica que ha creat Soundblossomer, una versió tunejada de SoundFlower que ens permet crear aquests busos estèreo senzills que Skype sí reconeix. Descarrega’t el Soundflower [https://rogueamoeba.com/freebies/soundflower/], instal·la’l i fes-ho després amb el Soundblossomer [https://github.com/LucaTNT/SoundBlossomer/releases]. Obre’l i veuràs una finestra similar a aquesta:

fig2

Figura 2: Aquí has de crear, fent servir el símbol “+”, busos estèreo per a cada entrada i sortida d’Skype. Quan acabis fes Save & reload.

Si ho has fet tot bé, ara pots obrir el Soundflowerbed i comprovar que els dispositius s’han creat correctament. Corre’l i busca una floreta al nord-est de la pantalla. Se t’haurien de llistar els dispositius creats, més o menys d’aquesta manera:

fig3

Si m’has seguit, ara ja tens els busos (les fletxes de la figura 1) apunt. Si has tingut errors i problemes durant la instal·lació, sempre pots parlar amb en Luca, que a diferència de mi és un paio atent i amable.

ELS PUTOS SKYPES

Ara, un cop creat un compte per a cada ponent al portal d’Skype, obrirem totes les instàncies alhora enganyant una mica l’OSX amb el truc d’en Luca. Crearem primer un usuari d’OSX per a cada ponent. Anem a Preferències, Usuaris i Grups, i creem un usuari per a cada ponent (altre cop amb el símbol “+”: coser y cantar):

fig4

D’aquesta manera, podrem obrir cada instància d’Skype mitjançant aquests usuaris. Per fer-ho haurem d’utilitzar el puto Terminal, que és una cosa així com l’MS-DOS que feies servir per instal·lar els jocs de La Vanguardia. Obrirem el terminal i escriurem:

su skype1 -c ‘/Applications/Skype.app/Contents/MacOS/Skype’

Haurem d’introduir la contrasenya que hem definit al crear l’usuari (jo faig servir la mateixa que per a l’administrador), i se’ns obrirà el primer Skype. Repetirem l’operació amb les altres instàncies i voilà.

fig5

Figura 5: Com queda el Terminal després d’obrir una instància d’Skype.

fig6

Figura 6: les cinc instàncies d’Skype obertes a la vegada.

fig7

Figura 7: Configuració d’una instància. A micròfon enviem el retorn del DAW, i a Altaveus posem el bus on esperem rebre la veu del ponent.

EL PUTO DISPOSITIU AGREGAT

Si ho has anat seguint, ara tens tots els Skypes rutejats a dispositius estèreo del Soundflower. Et falta, doncs, crear un dispositiu CoreAudio multipista que el DAW pugui utilitzar. Obre la utilitat Configuració d’Àudio i Midi de l’OSX, la trobaràs a Utilitats, o fent servir la puta lupa. Utilitzant, altre cop, el símbol “+” de la part inferior esquerra de la pantalla podràs crear un dispositiu agregat. Llavors, selecciona els dispositius estèreo que has creat, d’aquesta manera:

FIG8

Figura 8: el dispositiu agregat de sub-dispositius Soundflower.

I ara a jugar. Ja pots anar al DAW i assignar les entrades de les pistes i les sortides dels retorns a cada bus del dispositiu agregat. Si tornes a la Figura 1, veuràs com cada pista i cada retorn fan servir un External In o External Out diferent, que es corresponen amb els Canals d’entrada i de sortida llistats a la finestra de Dispositius d’àudio (figura 8).

EL PUTO TALKBACK

Encara que no participis de la tonteria aquesta del podcasting, és bastant útil tenir també un micròfon per parlar amb els ponents. Si has arribat fins aquí no crec que et costi entendre que, bàsicament, cal afegir el micròfon al dispositiu agregat, i assignar-lo a una pista del DAW que s’enviï a tots els retorns, a tots els ponents.

GGGGGRESUM

Volem separar les pistes dels ponents d’un podcast a distància gravat per Skype. Resulta que el DAW només pot fer servir un únic dispositiu CoreAudio a la vegada, i que Skype només reconeix dos canals de cada dispositiu. Necessitem, per tant, un dispositiu agregat format de diferents sub-dispositius, un per a cada pista de veu i un per a cada retorn. Si no t’has suïcidat pel camí, ara disposes de diversos Skypes independents, el que et permet realitzar entrevistes telefòniques, enviar les músiques als ponents, o parlar amb ells d’amagatotis tot coordinant el podcast. Pots, en definitiva, gravar un podcast a distància i en temps real, i tot així com gratis, eh?

Al següent capítol gravarem un PUGRAMA.

Deixa un comentari